mittlivsomtransplanterad

Jag är hjärttransplanterad 1997 och var då nybliven mamma. Min dotter är nu vuxen och snart färdig lärare. Jag har haft en stroke och även cancer. Här berättar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmänniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

Sommar, semester, m.m.

Publicerad 2018-08-07 13:03:39 i Allmänt

Ska börja med att skriva lite om min pappa. Idag är det 3 år sen han lämnade jordelivet😔 Sörjer idag inte på samma sätt som jag gjorde i början, men saknaden är fortfarande lika stor❤ Saknar hans torra skämt, hans sätt att skratta åt sina egna skämt och hans kärleksfulla sätt. Livet går trots allt vidare....

Nu över till vår lilla intensiva Finlandsresa😊 Min man och dotter hade endast en veckas gemensam semester och då jag ville ha med vår dotter på denna resa så fick vi klämma in de ställen vi ville besöka under en vecka. Självklart hade vi velat besöka andra ställen också, men det hann vi tyvärr inte med.
Vi åkte tidigt lördag den 7 juli och körde ända upp till Robertsfors (ligger lite ovanför Umeå). Där sov vi över hos min kusin och fick även träffa min andra kusin (syster till henne som vi sov över hos) som jag inte sett på 28 år! Det var så kul att träffa dom❤ 
På söndagen åkte vi vidare och över till Finland. Vi åkte till Taivalkoski där min svärmor är född. Där sov vi hos min mans moster i två nätter. Vi var till huset där min svärmor växte upp. Idag används huset som sommarstuga. På väg till, och även på väg ifrån, huset så fick vi bromsa in hastigt flera gånger då det gick renar på vägen😄 Vår dotter var helt lycklig över att få se renar, hon har aldrig tidigare sett några! Kan säga att hon knäppte en hel del bilder på dessa renar😂
På tisdag morgon åkte vi vidare mot Ristijärvi som min mamma är ifrån. På vägen till Ristijärvi åkte vi till Suomussalmi där vi besökte krigsmuseet som ligger där. Det var väldigt intressanta och eftersom min mamma upplevt kriget så var det ännu mer intressant att se allt. Min mamma o två av hennes yngre syskon skickades dock till Dverige som krigsbarn när kriget var som värst. Väl i Ristijärvi hyrde vi en semesterbostad på campingen. Sist jag var på campingen så fanns inte dessa semesterbostäder, men för övrigt så var det sig likt där. Det är en jättefin camping som ligger precis vid sjön. Semesterbostaden var som en liten lägenhet med två sovrum, vardagsrum o kök som gick ihop samt toalett med dusch, bastu och tvättmaskin. Köket var även det fullt utrustat. Från vardagsrumsdelen kunde man gå ut på en altan och utsikten var fantastisk!😍 Sjön låg spegelblank den dagen vi kom! Min kusin med familj kom till campingen för att hämta oss, vi åkte till stället där min mor växt upp. Min kusin och hennes man är de som har stället i deras ägo, men vi har tillgång till stället när vi vill❤ De håller nu på med renovering av det "nya" huset. Den gamla stugan är inte i så bra skick och dessvärre går det inte längre att renovera upp den, men än så länge så står den där den står😊 Jag har inte varit på den gården på 30 år, men det var sig likt. Dock hade ladugården rivits och även bastun. De har ju en bastu inne i huset och sen håller de på att bygga en bastu vid stranden.
På onsdagen sen så försatte vi vår resa nedåt i landet och åkte och hälsade på min mans 92 åriga farmor😊 Hon är en riktig krutgumma😄 Där var vi bara över dagen då hon bor i en liten etta. Vi åkte vidare till Seinäjoki till våra vänner där. Där sov vi över i tre nätter. En av dagarna åkte vi till ett shoppingcenter som en gång i tiden var en lanthandel. Mannen som ägde detta shoppingcenter hade ärvt lanthandeln av sin far och sen byggt upp det till det mega shoppingcenter det är idag. 
Lördag den 14 juli var det dags att åka till Åbo för att ta färjan hem. På vägen stannade vi till hos en annan av min mans mostrar och käkade lunch. 
Söndag den 15 juli var vi hemma redan vid kl 11. 
Det var en snabb och intensiv semester men helt fantastisk. Vår dotter och hennes pojkvän var ju med och det var kul att visa vår dotter vart hennes farmor och mormor är ifrån. Vi har ju varit i Finland förr men aldrig där upp igenom. Det var nog sista semestern som hon åkte med oss på så det kändes lite speciellt.
Jag är så tacksam för att jag fått vara så pass frisk så jag klarade av denna resan. Min man körde hela resan och jag kunde sitta och ta det lugnt. Jag hade även möjlighet att lägga mig och vila hos de vi sov över hos och kunde slänga upp benen i högläge när det behövdes. Men visst var jag sliten efter denna semestervecka! Det tog mig nog 14 dagar innan jag kommit ikapp, men det var det värt!
Jag längtar dock redan tillbaka! Finland är som mitt andra hemland❤🇫🇮❤

Nu över till något helt annat! Förra veckan fick jag ett brev från Försäkringskassan där det stod om beslut angående sjukersättning (fd sjukpension). Jag har fått beviljat sjukersättning från och med juli!!! Är så lättad och känner att stressen om att förnya sjukintygen var tredje månad är nu borta. Fick nästan omedelbart huvudvärk efter jag läst brevet och när det sjunkit in att jag faktiskt fått sjukersättning beviljat. Nu kan jag äntligen låta kroppen vila och läka så gott den kan i lugn och ro❤ 

Det var en liten uppdatering på vad som hänt under sommaren😊 Idag har min man tagit semester igen efter lunch så vi ska väl försöka hitta på nått resten av denna veckan och nästa vecka😊 Han har inte så mycket semester i år då han bytt arbetsplats. 

Hoppas att ni har haft en underbar sommar och att ni mått bra då det varit så varmt!❤
Ta hand om er!!

Pia❤



Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela