mittlivsomtransplanterad

Jag är hjärttransplanterad 1997 och var då nybliven mamma. Min dotter är nu vuxen och snart färdig lärare. Jag har haft en stroke och även cancer. Här berättar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmänniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

Uppdatering sen sist...

Publicerad 2020-04-05 17:28:14 i Allmänt

Nu har det gått ett tag sen jag skrev här och det beror på lite olika saker. Vi har bland annat haft fullt upp med lite mindre renovering av hemmet😊 Eller ja, min kära make har renoverat och jag har varit arbetsledare😁
Har tänkt så många gånger att skriva i bloggen men oftast när den tanken kommit har jag varit så trött att jag inte orkat.

Hur är det med mig då? Jo, jag har bland annat fått veta att de inte kommer operera mitt stora ärrbråck om det inte blir akut stopp eller andra komplikationer. De anser att det är för riskfyllt att göra en så stor operation på mig då jag är dels transplanterad och dels har haft proppar i lungorna och äter nu blodförtunnande. Så nu har jag två olika gördlar som jag använder. Tyvärr så klarar jag inte ha dem en hel dag då de klämmer och trycker på höfterna och benen där jag har lymfödem. Så det är lite bökigt det där. 
Bråcket gör ju så att jag får ont i ryggen och höfterna, så jag klarar inte av att göra så mycket åt gången. Det är låga mat, sätta sig och vila, slänga kläder i maskinen, sätta sig och vila, hänga tvätten, sätta sig och vila, osv. Ibland så orkar jag inte ens hänga tvätten utan min man får göra det och samma med matlagningen, maken får ta över eller laga maten (eller hämta mat😁).
Mitt lymfödem har varit lite sämre ett tag nu, så det gäller att hålla efter det med lymfapressen samt vara noga med att smörja in benen nu när jag är så torr i huden (typisk vår att huden blir fnasig). 
Våren är ju här och med det mina allergier🌱🌿🤧 Tur det finns mediciner som gör livet lite lättare😅 Kör hela kittet med allergitabletter, ögondroppar, nässpray (för allergier) samt mina astmamediciner, men de har jag ju annars också😊

Sen kommer vi till detta virus som härjar, covid-19. Varje år kommer influensatider då jag inte är så mycket bland folk, tvättar händerna (vilket jag alltid gör) så fort jag kommer hem, spritar händerna i bilen och även efter handtvätten hemma. Det är inte så annorlunda nu. Jag är mest hemma och vi tar just nu inte emot besök om det inte är absolut nödvändigt. Min man jobbar nätter och har ungefär en handfull kollegor, så han träffar inte många där. Däremot så är det han som får åka till apoteket åt mig samt handla i mataffären. Så helt riskfritt är det ju ändå inte men vi gör allt vi kan för att undvika detta virus. 

Påsken är runt hörnet och en av de saker jag pysslat med under denna isolering är påskägg av tapetrester😊 Lägger ut en bild på när de hänger i trollhasselgrenarna jag har här hemma. Jag kan ju inte ta in påskris och sätta i vatten då jag är allergisk, men torkade trollhasselgrenar funkar hur bra som helst😃
Glad Påsk på er och ta hand om er!🐣🥰

Pia❤

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela