mittlivsomtransplanterad

Jag är hjärttransplanterad 1997 och var då nybliven mamma. Min dotter är nu vuxen och snart färdig lärare. Jag har haft en stroke och även cancer. Här berättar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmänniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

22-års kontroll och besök hos kirurgen

Publicerad 2019-03-01 15:48:48 i Allmänt

Ja då var det äntligen fredag!😃 
I måndags åkte jag och min dotter ner till Göteborg. Vi sov över på Panorama hotell och åt gott på kvällen. På tisdag var det då dags för mitt besök på Sahlgrenska. Det gjordes ett ultraljud och lungröntgen. På avdelningen tog de ett EKG samt blodtryck. Sedan fick jag träffa läkaren. På ultraljudet tyckte de att de sett nått flimmer på hjärtat, men det EKG som togs visade inget. Enligt läkaren så är det svårt att se flimmer på ultraljudet, så han tyckte inte det fanns nått att vara orolig för. Han sa dock att jag skulle vara uppmärksam och om jag kände några förändringar så skulle jag höra av mig. Kan ju inte påstå att det gjorde mig lättad! Blev givetvis orolig!😟 För övrigt var alla prover mycket bra och även blodtrycket låg väldigt bra!👍
Resan var dock ganska jobbig och det var tur att jag fick ta med mig min dotter som följeslagare! Mitt lymfödem bråkar med mig och jag har svullnat om benen och buken rejält😒 Det gör att jag har svårare att röra på mig och att jag får mer ont än jag redan har. Men trots det hade jag och min dotter en mysig kväll på hotellet❤ 

Igår var jag då till Uddevalla för att träffa kirurgen. Han klämde och kände så jag fick väldigt ont i bråcket. Hade ont hela kvällen sen😖 Han blev förvånad över att jag inte fått någon tid för återbesök efter att stomin opererats ner. Då hade de sett bråcket redan då när det var mindre. Jag ska nu få en gördel som håller in bråcket och sen ska det göras en CT, alltså skiktröntgen på buken. Därefter kan de ta beslut om hur de kan operera. Enklaste sättet är titthålsoperation där de sätter in ett nät vid husväggen. Andra sättet är en större operation där de måste öppna buken för att sätta dit nätet. Vilken operation de tänker göra hänger på om jag har mycket ärrbildningar i buken. Håller tummarna för att det går att göra med titthålsoperation!🙏

Så är läget just nu. Jag kämpar med mitt lymfödem och ligger i lymfapressen några gånger i veckan för att svullnaden ska gå ner. Varje gång svullnaden kommer går jag upp i vikt. Den här gången har jag gått upp 10 kg och det känns i hela kroppen. Jag vet ju att när svullnaden minskar så går jag ner dessa kilon igen. Det som retar mig dock är att många läkare tror att vätskedrivande medicin kan ta bort lymfvätskan, men så är ju inte fallet. Det hade ju varit väldigt enkelt om det gått att lösa så!
Trots en del besvär så känner jag mig lite piggare nu när det blivit ljusare på dagarna😃 Jag köpte hem tulpaner häromdagen och de är så vackra!😍 De piggar upp mig och gör mig glad!🌷😃

Ha en fin vår!🌞🌱🌷 

Pia❤

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela