mittlivsomtransplanterad

Jag är hjärttransplanterad 1997 och var då nybliven mamma. Min dotter är nu vuxen och snart färdig lärare. Jag har haft en stroke och även cancer. Här berättar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmänniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

Underbara sommarvärme....

Publicerad 2018-05-26 14:59:46 i Allmänt

....och svullna ben🌞🌡😒😖 Vi har haft otroligt fint väder med sol från molnfri himmel och en värme utan dess like🙂 Det är helt underbart tycker jag då jag avskyr vinter och kyla. Jag ogillar att frysa och att behöva klä på mig flera lager med kläder för att inte frysa när man går ut. Ligger/sitter alltid med en filt i soffan på vintrarna. Därför njuter jag nu när det är varmt ute😊
Värmen och solen för dock med sig lite bekymmer för mig. Då jag är hjärttransplanterad och äter mediciner som påverkar mitt immunförsvar så måste jag vara noga med att smörja in mig med solskyddsfaktor 50 (!) och vara i skuggan så mycket jag kan. Vissa dagar orkar jag inte vara ute mitt på dagen när det är som varmast utan söker skydd inne i huset som är svalare.
Andra bekymret är att mitt lymfödem inte gillar värme. Mina ben samt buken svullnar och jag får mer ont. Som tur är så har jag min lymfapress som jag nu får använda mer intensivt. Jag hoppas att jag med hjälp av den kan hålla nere svullnaden i sommar👍
Dessa två bekymmer är för mig egentligen inga bekymmer utan mer ett extra litet arbete för att hålla mig frisk och må bättre. Idag går det ju på rutin att smörja in sig med solskyddsfaktor och att sköta om benen o buken genom att smörja in mig och se till att jag inte får några sår samt att använda mig av kompressionsstrumpor/strumpbyxor och använda mig av lymfapressen.
Sen har jag unnat mig och köpt mig en "liten" present😊😁 Då jag har svårt att gå i och ur våran "låga" Volvo så har jag köpt mig en lite högre bil. Vilken skillnad!! Jag kan gå i och ur själv, min man behöver inte längre dra mig ur bilen när benen inte orkar spjärna emot, och då det är en automat så kan jag också köra bilen jämt och inte vara bekymrad för att mitt vänsterben (som är lite svagare efter min stroke för 20 år sen) börjar skaka när jag ska trycka ner kopplingen. Den börjar skaka så endast då när mina ben är svullna och då har jag alltid undvikit att köra, vilket gjort mig väldigt begränsad. Så den nya bilen ger mig också en helt annan frihet. Jag är så nöjd!😊😁
På måndag ska jag till hudmottagningen för att kolla huden. Som transplanterad måste jag gå på dessa undersökningar då vi har lättare att få hudcancer. Hoppas de inte hittar nått. Under årens lopp så här de tagit bort två prickar som det kunde blivit någon form av förändring på, men provsvaren på dom har inte visat något.
När min man och dotter tar semester ska vi ta en tur till Finland och hälsa på släkt och vänner. Hoppas av hela mitt hjärta för att jag får hålla mig frisk!🙏

Ha en fin sommar och var rädda om er i solen och värmen!🌞🌡😎 Drick mycket vatten och smörj in er med solskyddsfaktor!
Lägger in en bild då jag ligger i min lymfapress och en bild på min underbara bil😊😁

Pia❤



Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela