mittlivsomtransplanterad

Jag är hjärttransplanterad 1997 och var då nybliven mamma. Min dotter är nu vuxen och snart färdig lärare. Jag har haft en stroke och även cancer. Här berättar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmänniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

Livet är inte alltid rättvist...

Publicerad 2022-04-03 22:51:51 i Allmänt

Hej på er!

Nu har det gått ett bra tag sen jag skrev i bloggen igen. Livet har kommit emellan.
Ungefär 2 veckor efter jag skrev sist så fick vi reda på att vår dotter fått bröstcancer, endast 24 år gammal! Jag var så arg på den där knölen som växte i henne, så jag hade inte vett till att bli ledsen till att börja med. Vår dotter däremot tog det väldigt bra. Klart hon blev ledsen, arg, förtvivlad och rädd efter beskedet. Hon är dock lugnet själv och hennes fina sambo är hennes klippa❤️ 
Hon påbörjade cellgiftsbehandling och fick byta cellgifter 2 gånger för att få en som passade. Mitt i allt detta så flyttade de till en större lägenhet och jag hamnade på sjukhus igen!
Jag hade ju ätit antibiotika ett tag och när kuren tog slut så tyckte läkarna på infektion att jag skulle avsluta kuren. Jag avslutade kuren en torsdag och på lördag blev jag körd till sjukhuset med ambulans i ilfart. Jag hade fått rosfeber och septisk chock. Jag lades in på infektion, men under natten blev jag flyttad till IVA. Där låg jag i 2 dagar. Jag fick blodtryckshöjande dropp och till slut gick övertryck upp igen. Jag måste erkänna att jag blev riktigt skrämd den gången av hur dålig jag blev och hur snabbt det gick.

Julen kom och vi firade med våra nära och kära. Sen fick gubben covid-19🙄 Jag fick ju så klart det också, men jag blev aldrig så dålig. Hade inte ens feber. De tog AK-test och det visade sig att jag inte hade en enda antikropp efter 3 vaccinsprutor. Jag fick åka in till sjukhuset för att få antikroppar intravenöst.
Sen gick det nån vecka och jag fick plötsligt hög feber. Blev så klart bekymrad att det var rosfeber och sepsis på hång igen, men jag äter nu antibiotika så det verkade inte vara det. Jag fick post covid med feber och förkylning. Klarade mig dock från sjukhusbesök👍

Vår dotter har nu blivit opererad och hon mår bra❤️ Hon kommer få strålbehandling snart och sen får vi se vad planen är efter det. Tack och lov så har hon fått må bra hela tiden. Lite illamående samma dag som hon fick cellgifter, men annars inget. Hon längtar tillbaka till jobbet, men jag tycker hon ska skynda långsamt!❤️

Måndag och tisdag denna vecka var jag till Göteborg på min 25-års kontroll!😃🥳❤️ Lite lågt blodtryck så en medicin pausade och njurvärdet var lite högt så det ska följas upp. Förra gången jag skrev här så berättade jag att läckaget i mina klaffar ökat, men att det kunde bero på att jag varit så svullen. Det var ju så att det var pga svullnaden. Denna gången så var det så som det alltid varit🙂 Så min årskontroll gick bra👍

Efter förra sommaren började jag få mer ont i mina höfter. Det visade sig att jag har fått grav artros I höger höft. Har gått och snedbelastat sen 1998 när jag hade min stroke. Vänster höft blev ju lite försvagat, så höger höft har kompenserat upp det. Så nu blir det nog operation av höft nångång i år, hoppas jag.


Ja det var en kort sammanfattning på de större sakerna som hänt sen sist. Hoppas på att kunna orka med att uppdatera här oftare😊

Ha det gott!🥰

/Pia❤️


Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela