mittlivsomtransplanterad

Jag är hjärttransplanterad 1997 och var då nybliven mamma. Min dotter är nu vuxen och snart färdig lärare. Jag har haft en stroke och även cancer. Här berättar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmänniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

Bye bye stomi....

Publicerad 2018-05-02 13:08:19 i Allmänt

Den 12 mars, 3 år och 1 dag ifrån 1 månad, var det dags för operation och nedläggning av min stomi. Jag var för första gången nervös för narkosen och undrade varför? Men kom på sen att den här gången så var jag någorlunda frisk och med i huvudet och hade inte ont av stomin. Stomin var ju bara tillfällig och det har hela tiden meningen att den skulle läggas ned när min ändtarm fått vila och läka ifred. Att det skulle ta drygt 3 år innan nedläggningen av stomin blev gjord var nog inte meningen, men nu blev det så i alla fall. 
Jag var även nervös hur det skulle bli efter operationen, om hur det skulle börja fungera och om det skulle fungera överhuvudtaget. Jag tog upp detta med min kirurg och han menade att de aldrig skulle göra den här operationen om de inte trodde att det skulle gå bra men samtidigt kunde han inte säga med 100% säkerhet att det skulle fungera som förr. Jag var jätterädd för att jag skulle få svåra smärtor i ändtarmen igen så som jag hade innan jag fick stomin. Än så länge så här det dock gått bra.
Dagarna efter operationen så var magen jättesvullen och det var mycket luft som bubblade runt, vilket gjorde väldigt ont! Dag 3 som började magen komma igång lite smått. Det var mycket luft som kom ut samt typ vatten med lite avföring. Jag hade som diarré i en vecka innan det började komma i lite fastare form. Dag 4 fick jag åka hem. Jag fick recept på smärtstillande och råd om hur jag skulle ta det lugnt och inte bära något tungt på 14 dagar. Jag hade så ont vid operationssåret och jag var öm i området runt omkring. Att jag skulle sitta i en bil i över en timme hem från NÄL gjorde mig också nervös! Tänk om jag bajsade på mig! Men det gick bra. Det svåraste var att ta sig i och ur bilen, men min underbara man hjälpte mig❤ Jag har tur som har honom o vår dotter som kan hjälpa till och sköta hushållet samt matlagning när jag inte orkar och kan❤
Magen har skött sig ganska bra dessa veckor men vid varje toalettbesök så kommer det även avföring vilket har resulterat i att jag har fått ganska ont i rumpan😕 Igår hade vi min mor här hos oss på lite mat och fika och jag mådde ganska dåligt då jag började bli lite hård i magen. Så ni kan väl gissa hur den här morgonen har varit!😖 Har fått gå på toa flera gånger och det har varit jättejobbigt. Blev helt kallsvettig och fick värk i ändtarmen. Så nu ligger jag här i sängen och är helt orkeslös. Sista toalettbesöket så kom äntligen allt ut och det blödde från tarmen. Detta är dock inte ovanligt enligt läkaren då min tarm inte använts på ett tag och slemhinnan är mycket känslig. Det kan ta upp till 3 månader innan magen och tarmarna vänt sig vid denna omställning, men jag hoppas att det går lite fortare😟 
Jag får ju hela tiden ha koll på att det finns toaletter i närheten av dit jag ska. Nu åker jag inte så mycket hemifrån, men har varit på vårdcentralen samt mataffären och på båda ställena har det funnits toaletter, vilka jag också fått använda. Detta är inte helt lätt men jag har förhoppning om att det ska bli bättre. 
Nu över till annat😊 Fick brev från Försäkringskassan om att min läkare skickat ett intyg gällande sjukersättning till dom. Jag fick skicka ansökan till dom och nu får vi se hur det går. Pratade med en kvinna på kundtjänst för ett tag sen angående detta och hon sa till mig att " det ska mycket till att man får sjukersättning". Det lät på henne som att det nästan inte var någon idé att söka för jag skulle nog få avslag ändå😳 Jag talade om detta för min hjärtläkare som skrev intyget och han bara tittade på mig och sa: "har inte du mycket då?!" Ja jo, det kan man ju tycka men vad FK sen tycker är ju en helt annan femma! 
Jag hoppas ändå att det löser sig och att jag och min kropp får läka ifred. Jag behöver ha lugn och ro och ha möjligheten att vila när kroppen sätter stopp. Detta är ju inget jag själv valt att drabbas av och jag har ju inte skadat min kropp själv så jag drabbats av dessa sjukdomar. Att ta hand om min sargade kropp är som ett heltidsjobb och ibland undrar jag om folk verkligen förstår det🤔
Som sagt, idag blir en vilodag och tack och lov så har vi matrester från gårdagen så jag slipper även laga mat!😊 Annars hade det nog blivit hämtmat idag😁 
Lägger ut en bild på min stomi. Det är sista bilden jag tog på den innan de rullade ner mig på operation. Min stomi, "Orvar" som min dotter döpte den till, blev min kompis under en tid då jag hade mycket smärtor. Jag är så tacksam för att jag fick ha "Orvar" alla dessa år.

Ha det så gott och har ni några frågor angående min operation eller stomin, så är det bara ni hör av er! Ni får ju så klart ställa andra frågor till mig också så svarar jag så gott jag kan😊

Pia❤

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2019-05-23 17:02:21

Hur funkade det efter operationen, jag e super nervös för jag ska operera bort min om ungefär 3 dagar och har haft min i 10 år och fyller 18 om 8 månader

Svar: Hej! För mig funkade allt bra efter operationen. Jag hade dock väldigt ont i magen dagen efter då det var mycket gaser i magen. För övrigt kom magen igång dagen efter operationen. Jag hade ju min stomi i 3 år och det gjordes undersökningar för att verkligen se så att det skulle fungera att operera ner stomin. Du har ju haft din stomi längre än mig så jag kan tänka mig att det tar lite längre tid för dig att vänja dig vid att inte ha stomi längre. Önskar dig lycka till med operationen!🍀🙏 Hör gärna av dig efteråt så jag får höra hur det gått!😊
mittlivsomtransplanterad.blogg.se

Postat av: Ann-Sophie Sandström

Publicerad 2019-10-19 11:22:25

Hej. Intressant att läsa. Jag väntar på nedläggning av min ileostomi och en operation av mitt bukväggsbråck. Hur gjorde dom för att kontrollera att din resterande tarm fungerade?
Min tarm har också vilat i 3 år. Har i dagarna läst min journal på 1177 och som jag tyder det ska jag dit och lära mig att sondmata min vilande tarm. Vilket i mina öron låter som om jag ska göra en mindre op och att de på nåt sätt ”drar fram” den vilande tarmen. Skulle gärna vilja veta hur din tarm blev kontrollerad.
Hej från Ann-Sophie

Svar: Hej! Tror de gör på olika sätt beroende på vårt tarmen är skadad. I mitt fall var det ändtarmen som skadats av strålningen. De undersökningar som gjordes på mig var endoskopi, för att de ville se hur tarmen såg ut, samt en undersökning av slutmuskeln, för att se om den fungerade så jag skulle kunna hålla tätt.
Önskar dig lycka till med undersökningarna och nedläggningen av tarmen!😃👍
Mvh, Pia
mittlivsomtransplanterad.blogg.se

Postat av: Stomi

Publicerad 2020-02-11 23:11:15

Hej, vad åt du efter att du tagit bort din stomi?

Svar: Hej!
I början åt jag som vanligt. Läkaren sa att man inte behövde ha någon speciell diet. Efter en månad så gick jag över på vegetarisk kost då min mage/tarmar inte mådde så bra av det. Jag fick ont i magen och blev svullen om magen efter jag ätit kött. Har nu varit vegetarian i snart 2 år och har inte haft några problem med magen pga kosten.
Ska dock tillägga att jag har en väldigt känslig mage och haft det sen jag var barn. Är även laktosintolerant.
Hoppas du fick svar på din fråga!🙂 Undrar du över något annat så får du gärna höra av dig igen.

Mvh. Pia
mittlivsomtransplanterad.blogg.se

Postat av: Julle

Publicerad 2020-03-06 23:31:01

Hej
Tack för en intressant läsning. Jag fick operationstid för nedläggning av stomi, mitt fall var pga tarmficka som växt igen. Dagen innan op när jag skrev in mig kom de på att de ville göra koloskopi så op blev tyvärr inställd. De hade glömt det. Har haft det i 9 mån men känns som evighet. När jag läser här så ser jag att hopp finns även om det går längre tid. De sa till mig att nedläggningen skulle ske efter ca 6 mån och nu är det 9 mån. Någon ursäkt eller tid har jag inte fått än. Egenanmälan är gjord. Jag kommer inte ge mig. Har varit väldigt orolig för hur länge man kan ha innan nedläggning. Rektoskopi är gjord ua. Så tack ännu en gång att man får veta att det kan gå lång tid innan man nedlägger den.

Svar: Hej!
Va bra att du känner att du fick svar på din fundering. Mitt mål med bloggen är att dela med mig av mina erfarenheter och att de som är i samma situation känner att de inte är ensamma.
Ja, stå på dig! Har de sagt att de ska lägga ned stomin efter ca 6 mån så ska det ju ske då, om nu inget annat oväntat sker. Kan dock säga att tarmen började fungera dagen efter min operation. Jag var lite orolig då jag haft stomin i 3 år att det skulle uppstå problem och att jag inte skulle hålla tätt, men allt fungerar utmärkt!🙂👍
Lycka till med din operation!

/Pia
mittlivsomtransplanterad.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-05-13 23:46:51

Hej tack att du delade med dig din erfarenhet. Jag fick ileostomi för två månader sen och nedläggning av stomin blir någon gång i höst.jag hade abcesse i tunntarmen plus crons det är därför fick stomin för tarmen ska vikas.jag undrar hur länge tar det tills man vänjer sig med stomin, det känns ibte bekvämt för mig fortfarande, jag är också lätt trött ont om jag anstänger mig för mycket. Min sjukskrivning slutar snart.tror du att den funkar komma tillbaka heltidsjobb inom kort.

Tack

Svar: Hej,
Det är så individuellt hur lång tid det tar att vänja sig vid stomin. För mig tog det nog bara ett par veckor. Vi återhämtar oss olika också. Det onda borde vara borta efter operationen. Tarmarna är ju en mycket viktig del i vårt mående och det är viktigt att man äter bra kost. Jag fick sluta äta kött, kyckling och fisk då min mage inte fixade det längre. Nu har jag börjat äta fisk nångång då och då. Att gå tillbaka till heltidsjobb direkt beror ju på vad du jobbar med. Tycker du ska prata med din läkare om det om du är osäker.
Lycka till och hoppas du snart mår mycket bättre!😊

/Pia
mittlivsomtransplanterad.blogg.se

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela