mittlivsomtransplanterad

Jag Àr hjÀrttransplanterad 1997 och var dÄ nybliven mamma. Min dotter Àr nu vuxen och snart fÀrdig lÀrare. Jag har haft en stroke och Àven cancer. HÀr berÀttar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmÀnniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

Klippkort pĂ„ akuten🙄

Publicerad 2019-03-30 17:25:39 i AllmÀnt

I tisdags var det dags för ett besök pĂ„ akuten igen, men denna gĂ„ng var jag inte sjuk. Jag hade varit lite klantig!😁 SĂ„ hĂ€r i efterhand kan man ju bara sucka och le lite Ă„t det hela, men i tisdags var det inte sĂ„ hĂ€ftigt. 
Klockan var strax efter 22.00 och min man hade bestĂ€mt sig för att gĂ„ till jobbet. Jag stod i köket och plockade undan lite och skulle lĂ€gga lite saker i diskmaskinen. Luckan till diskmaskinen stod öppen helt och jag skulle runda den för att hĂ€mta nĂ„tt vid spisen. Bara det att jag genade lite och smĂ€llde i höger underben rakt pĂ„ kanten pĂ„ luckan. Har ju gjort det förr sĂ„ jag grimaserade lite och drog en mindre trevlig harang av ord. Sen fortsatte jag greja lite. Efter en stund sĂ„ kĂ€nde jag pĂ„ benet och tĂ€nkte att det gjorde fortfarande vĂ€ldigt ont. NĂ€r jag tar bort handen ser jag att den Ă€r full i blod!😳 Jag "springer" in till tvĂ€ttstugan och hĂ€mtar min necessĂ€r som innehĂ„ller lite kompresser m.m. In pĂ„ badrummet och drar upp byxbenet och ser att min kompressionsstrumpa Ă€r helt blodigt. Drar ner en handduk och trycker lite mot dĂ€r blodet kommer ifrĂ„n för att sen dra ner strumpan. Ser ett stort jack pĂ„ benet och trycker dit handduken. Försöker ringa min man, men han har mobilen pĂ„ ljudlöst sĂ„ han hör den inte. Ringer min dotter, som bor i nĂ€rheten, och i ren panik sĂ€ger till henne att komma och hjĂ€lpa mig. Hon hoppar in i bilen och kommer hit. Jag hade pĂ„ nĂ„tt sĂ€tt lĂ„st upp dörren Ă„t henne sĂ„ hon kommer in. Jag sitter pĂ„ toastolen nĂ€r hon kommer in. Hon tittar pĂ„ sĂ„ret och sĂ€ger: "Detta kan inte jag lappa ihop!". DĂ„ förstĂ„r jag att jag mĂ„ste Ă„ka till akuten och sy detta. Min man ringer upp mig och fĂ„r höra vad som hĂ€nt och min dotter Ă„ker ivĂ€g för att hĂ€mta honom. NĂ€r han kommer hem och ser sĂ„ret sĂ„ sĂ€ger Ă€ven han att vi mĂ„ste Ă„ka till akuten. Jag var Ă€ndĂ„ ganska smart mitt uppe i det hela för jag tar fram en kompress som Ă€r glatt pĂ„ ytan, den kommer alltsĂ„ inte fastna i sĂ„ret. Min man drar ett bandage runt benet och vi Ă„ker till akuten. Benet gör fruktansvĂ€rt ont och jag Ă€r nog i lite chock! Hur kunde huden spricka sĂ„?!? 
VĂ€l pĂ„ akuten sĂ„ kommer jag in nĂ€stan direkt till sköterskorna. En av sköterskorna var dĂ€r nĂ€r jag kom in med infektion i samma ben en dryg vecka innan. De tittar pĂ„ sĂ„ret och berömmer mig för att jag fĂ„tt pĂ„ en sĂ„ bra kompress😁 Jag förs in till ett annat rum och fĂ„r vĂ€nta pĂ„ kirurgen. Och vĂ€nta fick jag, i 4 timmar! Sen kommer lĂ€karen in, kollar sĂ„ret och sĂ€ger att det ska sys. Han lĂ€gger bedövning, vilket gjorde jĂ€tteont, och efter 10 minuter kommer han in och börjar sy. Min hud Ă€r sĂ„ skört pga lymfödemet att det Ă€r svĂ„rt att sy pĂ„ vissa partier. Sju stygn och ett antal stripes senare sĂ„ fĂ„r jag Ă„ka hem. Kom hem kl 7 pĂ„ morgonen sĂ„ vi fick se soluppgĂ„ngen pĂ„ hemvĂ€gen😊 VĂ€l hemma sĂ„ sov jag nog mest hela dagen. 
Anledningen till att min hud sprack sÄ Àr att jag har lymfödem vilket ger skör hud och jag var Àven svullen om benet. Sen trÀffade jag precis rakt pÄ en lite vassare kant ocksÄ. Jag har slagit i benen förr i diskmaskinsluckan men dÄ har jag bara fÄtt blÄmÀrken.
Var till vĂ„rdcentralen igĂ„r för de skulle kolla sĂ„ det inte sĂ„g infekterat ut och det sĂ„g tydligen jĂ€ttefint ut. Jag sjĂ€lv klarar inte av att se det. Jag mĂ„r jĂ€ttedĂ„ligt av djupa sĂ„r och stygn. Har varit alldeles kallsvettig de gĂ„nger jag haft stygn som tagits bort😰 Den 10 april ska dessa stygn tas bort och dĂ„ ska min man följa med😊 Tur att han inte har ont av sĂ„nt hĂ€r!😅 Nu har jag blivit tillsagd att hĂ„lla mig ifrĂ„n hushĂ„llsarbete ett tag och att min man fĂ„r sköta diskmaskinen hĂ€danefter😂 

SĂ„ Ă€r lĂ€get nu😊 Har fĂ„tt tid till onkologen i slutet av april för kontroll. NĂ€st sista gĂ„ngen innan friskskrivning!😃

Pia❀

Kommentarer

Kommentera inlÀgget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inlÀggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela