mittlivsomtransplanterad

Jag är hjärttransplanterad 1997 och var då nybliven mamma. Min dotter är nu vuxen och snart färdig lärare. Jag har haft en stroke och även cancer. Här berättar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmänniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

Dagarna rullar på...

Publicerad 2016-04-17 19:58:37 i

Dagarna bara flyger iväg nu när mina dagar fyllts med sjukgymnastik och möten. 
Sjukgymnastiken flyter på bra men har inte kunnat göra alla övningar de senaste gångerna på grund av att jag haft ont i min fotled. Det är lymfödemet som bråkar med mig och gör så att min fotled svullnar och benen värker och gör ont. Men det ger sig väl det med någon gång 😊 

Den 9 april var jag iväg och gjorde högskoleprovet! GAH! säger jag bara 😣 Det var en upplevelse kan jag lova 😂 Då jag inte läst matte på 26 år så trodde jag knappast att jag skulle få några rätt på mattedelarna...MEN jag fick hela 18/40 på ena och 13/40 på den andra! Är supernöjd och imponerad av att jag ändå fick såpass många rätt! 😂 De verbala delarna gick betydligt bättre 😊 Är glad över att jag gjort provet och nu har jag sökt till två olika kurser till hösten...återstår att se om jag kommer in 😉 

Jag har även börjat gå hos en coach på Arbetslivsresurs. Det är via arbetsförmedlingen jag fick denna möjlighet. Jag går även en hälsokurs som de erbjuder och ska börja på gruppträffar denna vecka. 
Min coach är helt underbar och kan verkligen detta med att hjälpa mig att hitta det jag har i mig samt omsätta det i handling. Efter mitt möte med henne i fredags bubblade det riktigt i mig av glädje, idéer och planer 👍😀 Har redan börjat smida planer på vad jag ska inrikta mig på och med ett steg i taget så kommer det att bli något riktigt bra! 😀
Önskar alla hade möjlighet att få träffa en sån underbar coach som jag har! 

I måndags var jag till Grums för att se premiären av en film som en hjärttransplanterad tjej gjort tillsammans med en filmteam. Den handlade om hennes transplantation, vägen tillbaka till livet samt den enorma prestation hon gjort i form av en svensk klassiker! Tjejen heter Emma Dalman och är mycket engagerad i MOD (Mer Organdonation). Hon blev transplanterad för 3 år sedan och är också en Grumstjej från början, precis som jag 😊 
Det var fantastiskt att se henne i filmen, och i verkligheten såklart, men samtidigt var det lite jobbigt. Jag fick ett antal flashbacks från min egen operation och tiden precis efter. Kände igen mig i en del av det...skulle dock aldrig fixa att göra en svensk klassiker 😂 

Imorgon ska jag träffa min lymfterapeut. Ska höra med henne vad jag ska göra när mina ben börjar strejka, värka och göra ont. Jag brukar kunna bråka tillbaka när lymfödemet bråkar med mig men igår vann benen! 😣 Var på vårmarknaden med min mor och när jag kom hem därifrån fick jag ta värktabletter och sen lägga mig i sängen med benen ovanpå pilatesbollen så de kom högt upp. Idag är det bättre, tack och lov! Får helt enkelt acceptera att det är vila som gäller när benen strejkar 😊 

Nu är det dags att förbereda lite inför imorgon och sen sova! 😊


Pia 




Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela