mittlivsomtransplanterad

Jag är hjärttransplanterad 1997 och var då nybliven mamma. Min dotter är nu vuxen och snart färdig lärare. Jag har haft en stroke och även cancer. Här berättar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmänniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

Träningsvärk!

Publicerad 2016-02-20 19:39:15 i

När jag var hos sjukgymnasten igår så fick jag göra ett test där jag skulle resa mig o sätta mig på en stol 10 gånger. Hon tog tid när jag gjorde detta. Det gick bra men de 2 sista gångerna kände jag hur benen skakade lite.
Så idag när jag vaknade hade jag träningsvärk! Det sitter precis ovanför knäna och känns för varje steg jag tar 😀 
Något som jag dock upptäckte var att träningsvärken var betydligt värre på mitt högra ben. Man har ju en sida som är mer dominant och jag som är högerhänt så är det min höger sida som är den dominanta sidan. För min del blir dock vänster sida ännu mer svag då jag varit förlamad på den sidan vilket gör att jag blir ännu svagare på den sidan. Jag tar alltså i mer med höger sida och hjälper min vänster sida med att kompensera det den inte klarar riktigt av.
Det är nu här träningen kommer in och insikten av hur viktig den är för att få min kropp i balans. När man kompenserar på det viset jag gör så händer andra saker i kroppen också. Jag får ont i ryggen, axlarna och nacken vilket resulterar i huvudvärk och smärtor....man får ont i hela kroppen och man mår inte bra.
Nu pratar jag inte om någon som helst hardcore träning för min del utan jag måste träna upp mina muskler för att kunna utföra vardagssysslor utan att få ont i kroppen...för att kunna fungera som en normal person. När jag sen kommit så långt gäller det för mig att underhålla träningen på en lagom nivå. 
Jag har varit lite rädd att börja träna nu pga min stomi. Man ska kunna träna helt normalt när man har stomi men för mig har det inte riktigt sjunkit in än. Att ha en bit av tarmen fastsydd uppe på magen och sen göra sit-ups har känts lite obehagligt. Men det ska tydligen gå. Självklart kommer jag att börja väldigt försiktigt och se hur det känns. 
Det värsta jag vet är när någon säger till mig: "det är väl bara att göra det". Det är inte så BARA alltid.... Det tar tid att komma över saker och rädslor. Var sak har sin tid!

Nu ska jag njuta av lördagskvällen! 😊

Pia

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela