mittlivsomtransplanterad

Jag är hjärttransplanterad 1997 och var då nybliven mamma. Min dotter är nu vuxen och snart färdig lärare. Jag har haft en stroke och även cancer. Här berättar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmänniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

Vardagsliv...

Publicerad 2016-02-24 15:21:53 i Allmänt

Hade fullt upp igår med att dammsuga, skura golven (på nedervåningen, övervåningen sköter vår dotter som är den som huserar där upp), byta sängkläder, tvätta och laga mat. Allt sånt som hör vardagen till och jag gillar att göra alla dessa sakerna. Nej, jag tycker faktiskt inte det är tråkigt utan jag är bara glad att jag klarar av att göra allt detta.
Kommer ihåg när jag för ett år sedan låg i sängen och såg på när min man och dotter städade, vek tvätt, tvättade och lagade mat....allt det efter de kommit hem från skola och jobb. Det var frustrerande för mig att inte orka göra nått. Sen fick de även passa upp på mig då jag inte orkade gå upp. De kom med saft/vatten och mat till mig i sängen...inte för att jag åt särskilt mycket, men de gjorde ett gott försök att få mig att äta.
Har ett minne från när vår dotter kom hem från skolan och hur hon värmde en paj i micron och kom in till mig med den. Sen satte hon sig bredvid mig för att se så att mamma åt något. Måste ha varit tufft att behöva ha den oron över sig och jag kan idag få dåligt samvete för att hon kände att hon behövde göra det.
 
Så därför tycker jag det är kul att kunna greja här hemma med diverse göromål. Att orka laga mat tills min man och dotter kommer hem så de slipper göra det känns fantastiskt! Jag känner att jag gör någon nytta samtidigt också. Att sitta stilla och inte göra något är inte min melodi. Jag måste alltid ha något att göra....rastlös själ som jag är.
Dock vill jag påpeka att jag gör inte mer än jag orkar. När jag städar här hemma så gör jag inte allt på en gång utan tar små pauser. Men jag börjar orka mer och mer och det känns också helt fantastiskt!!
 
Jag håller just nu på med att försöka få tag på en praktikplats där jag kan arbetsträna. Har pratat med ett ställe och de skulle höra av sig om några dagar, så nu håller jag tummarna för att det blir något på det stället så jag kan få komma ut och jobba lite.
 
Idag har jag suttit och planerat veckomatsedel och gjort handlingslista. Börjar få idétorka när det gäller maträtter så jag har kollat lite i kokböcker och fick ihop en matsedel. Ska även fixa mat så det finns under de dagar jag är i Göteborg nästa vecka...vill ju inte att de ska behöva gå till Sibylla bara för att jag inte är hemma och lagar mat ;)
 
Jag och min dotter tog en promenad i det fina vädret tidigare idag. Jag gick med stavarna för att få igång mina axlar och skulderblad ordentligt, det är där jag har som mest ont.
Tvättmaskinen har fått jobba även idag...känns skönt när tvättkorgen inte buktar överfull inne i vår trånga tvättstuga :)
 
Ha en fin dag ute i solen!!
 
 
Pia 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela