mittlivsomtransplanterad

Jag är hjärttransplanterad 1997 och var då nybliven mamma. Min dotter är nu vuxen och snart färdig lärare. Jag har haft en stroke och även cancer. Här berättar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmänniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

Gott och blandat...

Publicerad 2016-11-01 08:42:25 i Allmänt

Det har varit en ganska lugn period för mig sen jag skrev sist...fast det har hänt en hel del under den perioden! 😊

Vår dotter tog äntligen körkort förra veckan!👍👏 Efter ett par intensiva år för hennes del fanns det nu tid samt lugn och ro för henne att ta detta körkortet som hon längtat efter! Och på söndag fyller hon 20 år!!!😨😭😊 Vad hände?!? Vart tog åren vägen! Min lilla tjej är ju vuxen!
Tur hon bestämde sig för att bo kvar hemma medans hon pluggar på Universitetet 😉 Då har jag henne hemma i alla fall i 2,5 år till😊

Apropå att plugga så har jag kommit in på Komvux Vård och omsorgsutbildning! 😀👍 Börjar plugga den 9 januari. Utbildningen är på två terminer så det blir en intensiv period! Hoppas jag fixar det...undrar emellanåt vad jag gett mig in på!😕

Har haft lite otur med infektioner under en tid och har fått käka penicillin. Åt penicillin mot en infektion i en tå och några dagar efter jag avslutat den kuren upptäcker jag att jag fått UVI...igen! 😧
Är väl tredje gången på på fyra månader som jag har UVI. Tur är att vårdcentralen har jour öppet under helgerna så jag fick penicillin redan i söndags.
Att äta penicillin tar på orken. Kuren jag åt mot den infekterade tån gjorde mig jättetrött! Kunde bara tvärsomna mitt på dagen och det hör annars inte till vanligheten.
Blodtrycket verkar nu ha sjunkit till mer normala värden. Detta dock efter att läkaren satt in en tredje medicin. Nu håller jag tummarna att blodtrycket håller sig nere.
Det som bekymrar mig nu är att de sett förändringar på hjärtat när de tog ultraljud på hjärtat sist. Troligtvis så har det blivit lite påverkat pga det höga blodtrycket samt allt annat kroppen fått tåla under alla dessa år. Lymfödemet gör det inte enklare heller...men nu gäller det att ta en dag i taget och ta dagen som den kommer!😊
Ska eventuellt till Sahlgrenska på undersökningar inom ett par månader. Det vore ju bra om de kollade hjärtat ordentligt...

Ja det var nog allt för den här gången😊

Ha det så gott och ta hand om er nu i dessa förkylningstider! ❤


Pia

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela