mittlivsomtransplanterad

Jag är hjärttransplanterad 1997 och var då nybliven mamma. Min dotter är nu vuxen och snart färdig lärare. Jag har haft en stroke och även cancer. Här berättar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmänniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

Akuten o inlagd igen...

Publicerad 2017-07-26 19:19:24 i Allmänt

Fick åka in till akuten onsdag förra veckan då jag fick så himla jobbigt med andningen. Det visade sig att jag fått proppar i båda lungorna samt hade vätska i lungorna. Efter 6 timmar på akuten fick jag komma till en avdelning.

Här har jag nu legat med syrgas fram tills idag då de tog bort syrgasen ifrån mig. De ger mig även vätskedrivande för att det ska hjälpa mig andas bättre...tycker dock inte det hjälpt andningen särskilt mycket. Får även fragminsprutor i magen och igår fick jag börja med waran tabletter. De ska jag sen gå på i alla fall ett tag. 
Jag är ganska ostabil på benen och får gå med rullator. Rullatorn är min bästa vän just nu. Jag har fortfarande besvärligt med att gå i och ur sängen då benen är så svullna. 
Nu vill läkarna eventuellt skicka hem mig imorgon. Jag har påtalat vid flera tillfällen att jag vet att prio ett när jag ligger här är att lösa problemet med dropparna, men huvudproblemet finns ju fortfarande kvar och det är problemet med mina ben. När de är så svullna och jag inte får hjälp med det så blir jag stillasittande och då ligger jag snart här igen med proppar i lungorna. De verkar inte ta till sig detta och det känns som om de är mycket ovilliga med att hjälpa mig.
Det som behövs är en lymfapress som går upp en bit på magen så jag sen kan börja använda mina kompressionsstrumpor igen, för som det är nu så får jag inte på mig dom.
Kunskapen om lymfödem är obefintlig och nu vet jag inte vad jag ska göra.
Är livrädd för att bli hemskickad imorgon när jag inte är helt ok än...men de tycker väl att jag är frisk nog för att åka hem och då blir det så.

Känner mig maktlös och känner att vården sviker mig. Fortsätter det så här så vet jag inte hur det kommer sluta😔

Har ju ingen hemma som kan sköta om mig på dagarna. Läkarna frågade om jag har hemtjänst....ursäkta, tänkte jag, det är väl inte Asta 85 år som ligger här. Så nej jag har ingen hemtjänst men jag har inget emot att ta den hjälpen om den skulle behövas.

Blir nog inte många timmars sömn i natt...


Hoppas ni har det bättre och får njuta av sommaren!😘🌼


Pia

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-09-27 19:04:35

Vilken fantastiskt blogg du har Pia, du delar verkligen med dej av ditt liv, jag skäms nästan att jag sitter här och klagar över min rygg idag (gick hem efter halva dagen på jobbet..) Du har en härlig inställning och tar tag i varje motgång i livet💕 Önskar nu att ditt liv får vara lite mer "normalt" och utan en massa smärta o elände
Kram Birgitha

Svar: Tack Birgitta!❤
mittlivsomtransplanterad.blogg.se

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela