mittlivsomtransplanterad

Jag är hjärttransplanterad 1997 och var då nybliven mamma. Min dotter är nu vuxen och snart färdig lärare. Jag har haft en stroke och även cancer. Här berättar jag om mitt liv, som transplanterad, som mamma, som medmänniska, om min cancer samt biverkningarna efter och om allt annat mellan himmel och jord.

Jag fyller 20 år!!

Publicerad 2017-03-14 19:23:50 i Allmänt

Det är inte alla förunnat att ha två födelsedagar! Men jag har det😃 Min riktiga ålder är 44 år men under denna vecka fyller mitt hjärta och jag 20 år!❤🎉 

Kan inte låta bli att bli lite känslosam när jag nu sitter och skriver. 
Det känns så ofattbart att det gått hela 20 år från den dagen som gav mig livet tillbaka, som gav mig möjlighet att fortsätta vara mamma till min då 4 månaders bebis, att få uppleva hennes uppväxt och stora händelser i livet, att få leva och växa som ett par med min man, få tillbringa tid med nära och kära, att få jobba och nu utbilda mig på nytt!❤❤❤
Att få uppleva alla de där vardagliga grå sakerna som många tar för givna är för mig många gånger stora.
Livet som transplanterad har inte varit lätt många gånger och det har kantats med olika sjukdomar, men jag har klarat av även dessa skitsjukdomar som jag drabbats av👊💪

Vem har jag då att tacka för att jag fått uppleva 20 år extra av livet? Jo, min donator! Det finns inte tillräckligt med ord som kan beskriva den otroliga tacksamhet som jag känner! Tack, tack, tusen gånger TACK! Tack för att du eller dina anhöriga tog beslutet om att donera dina organ när du själv inte längre kunde nyttja dom!❤❤❤
Tack även till alla mina läkare och sköterskor på transplantation samt min kirurg för hans skicklighet och kunnighet! Utan er hade jag heller inte suttit här idag! 

Vad är då min hemlighet till att jag fått leva så länge? Turen har nog en del i det, mina läkare och sköterskor som tar väl hand om mig, mina mediciner som håller avstötningar borta, min envishet samt en gnutta värmländsk lojhet "det ordnar sig"😉
Man kan inte gå och vara rädd för saker och ting eller vara FÖR försiktig. Det skapar bara en massa oro och ångest.
Jag har levt ett väldigt normalt liv. Det jag varit noga med är att ta mina mediciner, inte äta grapefrukt samt vara försiktig ute i solen genom att smörja in mig eller hålla mig i skuggan ☺ Jag äter inte lösgodis när det är magsjuketider eller influensa tider, jag äter heller inget från affärernas självplocksbufféer, annars äter jag allt som jag gillar.
När man väl fått en andra chans till livet så måste man våga LEVA!❤

Som "födelsedagspresent" från er alla vill jag att ni tänker över hur ni vill göra med era organ när ni dör. Gör er vilja känd för anhöriga, anmäl er vilja till donationsregistret eller skaffa digitalt donationskort (MOD).

Grattis till mig och mitt hjärta på 20 års dagen (som inträffar någon gång under denna vecka)!🍾🎉🎂💐

(Skriver inte ut datum på bloggen med hänsyn till min donators anhöriga...om de nu mot förmodan skulle råka se detta)

Pia


Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela